Afgelopen zaterdag was ik in het Zeeuwse Kloosterzande voor een tafeltenniswedstrijd. Tussen de tweede en derde enkelpartij schoot het in m'n arm. En ik voelde direct dat het niet zomaar een pijntje was, ik kon geen bal meer fatsoenlijk slaan, laat staan serveren.
Inmiddels is door zowel een klant als door de huisarts de diagnose gesteld: tennisarm.
Het gaat inmiddels iets beter dan een paar dagen geleden (zo kan ik zelf m'n sokken weer aandoen), maar tafeltennis zit er voorlopig niet meer in. Invallers regelen dus.
Bloggen, blogte, geblogt. Deze BLOG is in het Nederlands. If you want an English version of this BLOG, let me know and I'll consider...
vrijdag 6 november 2009
vrijdag 11 september 2009
De Baron verder aangekleed
Inmiddels is de Baron vijf maanden in m'n bezit en heb ik er veel te weinig op gefietst. De factor tijd is de voornaamste belemmering. Naast fietsen met de Baron, ga ik ook met enige regelmaat met de Paseo op stap. Echter allemaal kleine ritjes. Een paar weken geleden op zondag vroeg opgestaan om een rondje Dordrecht te rijden, een ritje van 35 kilometer. Heerlijk, lekker zonnetje, weinig verkeer, zou ik vaker moeten doen maar ja...
In de afgelopen maanden is er veel aan de Baron veranderd. Allereerst heb ik toch maar besloten om er andere pedalen op te zetten. Ik was zo tevreden over de Speedplay Frog op de Paseo dat ik nog een setje gekocht heb. Zo kan ik met dezelfde fietsschoenen beide fietsen bereiden. Verder heb ik een nieuwe Ventisit mat gekocht en is er een achterspatbord gemonteerd. Daarnaast heb ik een nieuwe snelheidsmeter aangeschaft, een hele mooie luxe. Geschikt voor beide ligfietsen, en het apparaat herkent op welke fiets er gemeten wordt. Verder toont hij temperatuur, hoogte, gemiddelde snelheid, zit er een cadansmeter op en kan er ook een hartslagmeter worden geactiveerd. Een erg mooi apparaat van Sigma, de ROX9. Een aanrader!
De tandwielen aan de voorzijde van de fietsen waren nogal afwijkend en zijn daarom ook vervangen door een setje dat meer in mijn straatje past. Het middelste tandwiel was iets groter dan gemiddeld, het grootste tandwiel had maar liefst 65 tanden en het kleinste tandwiel was iets kleiner dan gemiddeld. Wel een enorm bereik maar er was geen derailleur te vinden die zo'n bereik aankon. Besloten om te gaan voor nieuwe tandwielen en een fatsoenlijke derailleur. Henk Rijploeg uit Ridderkerk van Rijploeg2wielers is mijn grote vriend die mij diverse keren uitstekend heeft geholpen.
De laatste investering zit er ook aan te komen: ik ga maandag a.s. kijken naar een bagagepunt. Maar daarover later meer...
In de afgelopen maanden is er veel aan de Baron veranderd. Allereerst heb ik toch maar besloten om er andere pedalen op te zetten. Ik was zo tevreden over de Speedplay Frog op de Paseo dat ik nog een setje gekocht heb. Zo kan ik met dezelfde fietsschoenen beide fietsen bereiden. Verder heb ik een nieuwe Ventisit mat gekocht en is er een achterspatbord gemonteerd. Daarnaast heb ik een nieuwe snelheidsmeter aangeschaft, een hele mooie luxe. Geschikt voor beide ligfietsen, en het apparaat herkent op welke fiets er gemeten wordt. Verder toont hij temperatuur, hoogte, gemiddelde snelheid, zit er een cadansmeter op en kan er ook een hartslagmeter worden geactiveerd. Een erg mooi apparaat van Sigma, de ROX9. Een aanrader!
De tandwielen aan de voorzijde van de fietsen waren nogal afwijkend en zijn daarom ook vervangen door een setje dat meer in mijn straatje past. Het middelste tandwiel was iets groter dan gemiddeld, het grootste tandwiel had maar liefst 65 tanden en het kleinste tandwiel was iets kleiner dan gemiddeld. Wel een enorm bereik maar er was geen derailleur te vinden die zo'n bereik aankon. Besloten om te gaan voor nieuwe tandwielen en een fatsoenlijke derailleur. Henk Rijploeg uit Ridderkerk van Rijploeg2wielers is mijn grote vriend die mij diverse keren uitstekend heeft geholpen.
De laatste investering zit er ook aan te komen: ik ga maandag a.s. kijken naar een bagagepunt. Maar daarover later meer...
dinsdag 31 maart 2009
Sleutelen aan de Baron
De zondag gekochte Baron heb ik gisteren wat verder onder handen genomen. Allereerst heb ik de combi-pedalen van de Paseo overgezet. Vorig jaar heb ik een setje Speedplay Frog tweedehands op de kop kunnen tikken en de combipedalen op de Paseo vervangen door deze nieuwe pedalen. Grote voordeel van de Speedplay is dat de bewegingsvrijheid groter is en een eventuele aanslag op de knieën (een veelgehoorde klacht bij ligfietsen) niet aan de orde is. De combipedalen die op de Baron zaten waren minder mooi dan die ik nog had liggen en een en ander was in een mum van tijd overgezet.
Vervolgens een tweetal nieuwe boutjes gebruikt (M6 met inbus, 50mm lang) om de neuspijp vast te zetten en een nieuwe batterij in de snelheidsmeter geplaatst. De omtrek van het voorwiel(tje) bleek 1490mm te zijn. De snelheidsmeter is van een goed merk (Sigma), maar wel een goedkope uitvoering (BC-600). En, gadget-freak als ik ben, ga ik daar geen genoegen mee nemen. Trapfrequentie en gemiddelde snelheid vind ik redelijk essentieel dus daar moet wat anders voor komen. Ik twijfel nog tussen het gebruik van dezelfde snelheidsmeter van de Paseo (die twee fietsen aankan) of het overzetten van m'n Panoram, die nu op m'n bukker zit.
Het grote voordeel van de Panoram van Topeak is dat het een brede computer is waar veel informatie zichtbaar is zonder op knopjes te hoeven drukken. Nadeel is dat je hierop geen trapfrequentiemeter kan aansluiten en dat mijn huidige exemplaar niet meer in productie is. Voordeel van de Sigma van de Paseo is, behalve het feit dat hij op twee fietsen kan worden aangesloten, dat ik daarvoor nog een houder heb liggen en dat er een trapfrequentiemeter kan worden aangesloten. Dat wordt nog even goed nadenken. Ook overweeg ik om de Garmin GPS ook op de Baron te kunnen plaatsen.
Nadat ik voor het eten de neuspijp had vastgezet, heb ik na het eten de snelheidsmeter ingesteld en heb ik nog een klein stukje (anderhalve kilometer) gefietst om een en ander uit te proberen. De snelheid is inderdaad hoger dan bij de Paseo, zonder al te veel inspanning zat ik al direct op 25km/u.
Binnenkort nog even langs de plaatselijke fietsenmaker om te zien of er een kort (MTB?)-spatbordje te koop is en ga ik naar mijn ligfietsdealer in Dordrecht (www.maia.in) om te informeren naar een klapstuur. Het huidige stuur is een vast stuur en dat zal ongetwijfeld voordelen hebben ten opzichte van een klapstuur, maar ik vermoed dat het op- en afstappen met een klapstuur veel eleganter kan dan nu het geval is.
Vervolgens een tweetal nieuwe boutjes gebruikt (M6 met inbus, 50mm lang) om de neuspijp vast te zetten en een nieuwe batterij in de snelheidsmeter geplaatst. De omtrek van het voorwiel(tje) bleek 1490mm te zijn. De snelheidsmeter is van een goed merk (Sigma), maar wel een goedkope uitvoering (BC-600). En, gadget-freak als ik ben, ga ik daar geen genoegen mee nemen. Trapfrequentie en gemiddelde snelheid vind ik redelijk essentieel dus daar moet wat anders voor komen. Ik twijfel nog tussen het gebruik van dezelfde snelheidsmeter van de Paseo (die twee fietsen aankan) of het overzetten van m'n Panoram, die nu op m'n bukker zit.
Het grote voordeel van de Panoram van Topeak is dat het een brede computer is waar veel informatie zichtbaar is zonder op knopjes te hoeven drukken. Nadeel is dat je hierop geen trapfrequentiemeter kan aansluiten en dat mijn huidige exemplaar niet meer in productie is. Voordeel van de Sigma van de Paseo is, behalve het feit dat hij op twee fietsen kan worden aangesloten, dat ik daarvoor nog een houder heb liggen en dat er een trapfrequentiemeter kan worden aangesloten. Dat wordt nog even goed nadenken. Ook overweeg ik om de Garmin GPS ook op de Baron te kunnen plaatsen.
Nadat ik voor het eten de neuspijp had vastgezet, heb ik na het eten de snelheidsmeter ingesteld en heb ik nog een klein stukje (anderhalve kilometer) gefietst om een en ander uit te proberen. De snelheid is inderdaad hoger dan bij de Paseo, zonder al te veel inspanning zat ik al direct op 25km/u.
Binnenkort nog even langs de plaatselijke fietsenmaker om te zien of er een kort (MTB?)-spatbordje te koop is en ga ik naar mijn ligfietsdealer in Dordrecht (www.maia.in) om te informeren naar een klapstuur. Het huidige stuur is een vast stuur en dat zal ongetwijfeld voordelen hebben ten opzichte van een klapstuur, maar ik vermoed dat het op- en afstappen met een klapstuur veel eleganter kan dan nu het geval is.
zondag 29 maart 2009
Gadget-time

Onlangs zat ik wat te filosoferen over mijn hobbies. Zowel ligfietsen als fotograferen vallen daaronder. En ik heb diverse lenzen maar slechts één ligfiets. Een scheve verhouding dus. En daar heb ik maar 's iets aan gedaan. Een paar weken geleden heb ik mijn Canon EF 28-300mm verkocht om een ligfiets te financieren. Op http://www.ligfiets.net/ had ik een mooie ligfiets gezien, een zogenoemde lage racer van het merk Optima. Diverse afspraken gemaakt met de eigenaar en evenzo vele keren afgezegd vanwege de ziekenboeg thuis. Afgelopen zondag is het er dan toch van gekomen. Ondanks een zware tafeltenniswedstrijd op de zaterdagavond en het begin van de zomertijd (een uurtje minder slaap), zat ik vanmorgen om kwart voor acht (zomertijd!) in de auto om naar Neerkant af te reizen, een plaatjes achter Eindhoven waar ik om 9.00 uur aanbelde bij Chris, de eigenaar van een Optima Baron.
Ik heb jarenlang op onderstuur-fietsen gereden (een M5-ligtandem en m'n huidige Nazca Paseo) en had zin om ook 's een bovenstuur-type te proberen. Voordeel van bovenstuur is dat een dergelijke fiets, door minder frontaal oppervlak, sneller is dan een onderstuur-fiets. Daarnaast ziet de fiets er door de bijzondere wielen erg mooi uit. Na een korte proefrit bleek dat de fiets anders moest worden ingesteld: het stuur zat in de weg en ik moest met de knieën wijd fietsen. Dat is dus niet aangenaam. Nadat de trappers verder naar voren waren gezet en het stuur wat meer naar me toe was afgesteld, opnieuw een stukje fietsen. Een bijzondere ervaring. Ik leek direct harder te gaan met dezelfde inspanning in vergelijking met m'n Paseo. Dat was een gevoel maar niet direct meetbaar omdat de batterij van de aanwezige snelheidsmeter geen sjoege gaf. Logisch, want Chris had door fysieke beperkingen de laatste maanden geen meter gereden.
Direct bleek ook dat een belangrijk onderdeel miste: een achterspatbord. Aangezien het de hele nacht geregend had, was de weg hier en daar flink nat en werd m'n achterhoofd flink gesproeid. Ondanks deze beperking beviel de proefrit uitstekend en was de koop snel gesloten. Voor de zekerheid had ik een fietsimperiaal meegenomen maar al snel bleek het voordeel van de nieuwe Grandis: doordat er geen achterbank maar twee stoelen zijn geplaatst, kon de Baron zo de auto in. Ideaal!
Aan het einde van de middag de fiets thuis onder handen genomen: de neuspijp nog wat verder naar voren gezet maar bij het vastzetten van de twee boutjes's braken ze beide af! Geen proefrit dus maar eerst nieuwe boutjes kopen!
woensdag 10 december 2008
Blogtest
Dit is een testje met mobiel bloggen. Een foto van mijn prachtige zoon, verzonden met mijn kekke PDA van HTC. Wellicht dat ik dit principe meer ga toepassen. Zeker met de files van de laatste tijd in het achterhoofd....
donderdag 19 juni 2008

Zoals eerder aangegeven, ben ik op advies van de fysio bezig met een snelle variant van wandelen.
De eerste 500 meter is het echt wandelen, daarna de snellere variant. Tot nu toe een rondje van bijna 4km, sinds gisteren de route een klein beetje uitgebreid tot 5km. Elke avond is het een strijd om de stap te nemen het huis te verlaten, eenmaal aan het lopen is het begin dodelijk saai, en wordt het gaandeweg de rit steeds minder vervelend. Gisteravond moest ik me zelfs inhouden om de route niet met drie kilometer te verlengen door het stukje waar ik vroeger hardliep, ook mee te nemen. Wellicht vanavond?
woensdag 18 juni 2008
Het Origene-concept

Onlangs zat ik te lezen op de site van Klaas Lok (http://www.hardlopen.nl/) en m'n oog viel op het Origene-concept (http://www.origene.nl/). Aangezien ik onlangs m'n 25-jarig jubileum als rugpatiënt gevierd heb, ben ik op zoek naar een methode om rugpijn zo veel als mogelijk te vermijden. Het Orginene-concept sprak me aan, o.a. vanwege het hoge slagingspercentage. Meer dan driekwart van de personen die volgens het Origene-concept zijn gaan trainen, hebben hier (veel) baat bij gehad. Omdat ik ook parallellen zie met mijn tijd in de Contender (een uurtje in trapeze doet wonderen voor je rug), kon ik me voorstellen dat Origene ook voor mij positief zou uitvallen.
Een aantal weken geleden heb ik dus een afspraak gemaakt bij Fysio+ in Rotterdam en stap één was het maken van een rugscan. Met een klein apparaatje wordt, terwijl ik verschillende houdingen aanneem, de stand van m'n rugwervels gemeten en vervolgens op een beeldscherm gevisualiseerd. Gebleken is dat m'n onderste rugwervels volledig op slot zitten, m'n bovenste rugwervels (en halswervels) veel te los zitten en dat en hier en daar een flinke disbalans is. Dat zijn nog 's mooie berichten...
De volgende dag had ik al een intake-gesprek fysio met Henk Teunissen die me allerlei vragen stelde, naar m'n rug en houding keek en voorstelde om een tweemaal daags een bepaalde rugoefening te doen, dagelijks snel te wandelen en om te beginnen met vijf sessies Origene.
Zo gezegd, zo gedaan. Sinds vorige week loop ik elke avond niet meer hard maar wandel ik hard. M'n hardslag komt hierbij nauwelijks voorbij de 120 slagen per minuut, maar vooruit. Het schijnt beter voor m'n rug te zijn. Inmiddels loop ik, pardon, wandel ik elke avond zo'n 4km.
Verder ben ik afgelopen dinsdag voor het eerst op het Origene-apparaat geweest. Ik moet twee dingen toegeven: het is zwaarder dan ik dacht en ik verbeeld me dat het al iets heeft geholpen. Maar laat ik kritisch blijven en bijvoorbeeld komende dinsdag afwachten (ik heb elke week een Origene-sessie op dinsdagochtend).
Een aantal weken geleden heb ik dus een afspraak gemaakt bij Fysio+ in Rotterdam en stap één was het maken van een rugscan. Met een klein apparaatje wordt, terwijl ik verschillende houdingen aanneem, de stand van m'n rugwervels gemeten en vervolgens op een beeldscherm gevisualiseerd. Gebleken is dat m'n onderste rugwervels volledig op slot zitten, m'n bovenste rugwervels (en halswervels) veel te los zitten en dat en hier en daar een flinke disbalans is. Dat zijn nog 's mooie berichten...
De volgende dag had ik al een intake-gesprek fysio met Henk Teunissen die me allerlei vragen stelde, naar m'n rug en houding keek en voorstelde om een tweemaal daags een bepaalde rugoefening te doen, dagelijks snel te wandelen en om te beginnen met vijf sessies Origene.
Zo gezegd, zo gedaan. Sinds vorige week loop ik elke avond niet meer hard maar wandel ik hard. M'n hardslag komt hierbij nauwelijks voorbij de 120 slagen per minuut, maar vooruit. Het schijnt beter voor m'n rug te zijn. Inmiddels loop ik, pardon, wandel ik elke avond zo'n 4km.
Verder ben ik afgelopen dinsdag voor het eerst op het Origene-apparaat geweest. Ik moet twee dingen toegeven: het is zwaarder dan ik dacht en ik verbeeld me dat het al iets heeft geholpen. Maar laat ik kritisch blijven en bijvoorbeeld komende dinsdag afwachten (ik heb elke week een Origene-sessie op dinsdagochtend).
dinsdag 17 juni 2008
Gadgets

Wie mij goed kent, weet dat ik min of meer een gadget-freak ben. Dat vertaalt zich in GPS-apparaten, een kekke PDA, een prachtige hartslagmeter, enz.
Maar ook op kookgebied heb ik inmiddels leuke gadgets verzameld. Zo zweer ik bij gerookte knoflook (http://www.smokey-al.nl/ en Valderrama olijfolie (http://www.valderrama.nl/). Ook ben ik zeer te spreken over mijn wokken van Demeyere (http://www.demeyere.be/). Ik heb inmiddels een tweetal maten (26 en 36cm) en kan ze iedereen aanraden. Bijvoorbeeld omdat ze geweldig heet kunnen worden, niet aanbakken, niet beetje bij beetje loslaten (zoals bij ander materiaal wel het geval is). Een echte aanrader dus!
Kleine waarschuwing vooraf: ze zijn niet goedkoop...
Maar ook op kookgebied heb ik inmiddels leuke gadgets verzameld. Zo zweer ik bij gerookte knoflook (http://www.smokey-al.nl/ en Valderrama olijfolie (http://www.valderrama.nl/). Ook ben ik zeer te spreken over mijn wokken van Demeyere (http://www.demeyere.be/). Ik heb inmiddels een tweetal maten (26 en 36cm) en kan ze iedereen aanraden. Bijvoorbeeld omdat ze geweldig heet kunnen worden, niet aanbakken, niet beetje bij beetje loslaten (zoals bij ander materiaal wel het geval is). Een echte aanrader dus!
Kleine waarschuwing vooraf: ze zijn niet goedkoop...
maandag 16 juni 2008

Zoals gisteren aangegeven: vaderdag! Naast het fietstochtje kreeg ik ook een prachtige Victorinox Rescue Tool. De foto toont al veel van z'n mogelijkheden, de uitleg die erbij hoort (http://www.hiking-site.nl/materialen_nieuwsitem.php/438) doet de rest. Hij zal binnenkort in de auto te bewonderen zijn...
zondag 15 juni 2008
vaderdag en een fietstochtje

Het was heerlijk weer, de aangekondigde buien gingen keurig langs me heen dus het nuttige en het aangename gecombineerd: een fietstochtje naar Rotterdam voor familiebezoek. Binnen een uur de twintig kilometer volgemaakt (wat is de Van Brienenoordbrug slecht voor je gemiddelde) en terug met de auto.
Een paar honderd meter voor we thuis waren, knapte de tie-rap en de koordjes op de imperial zodat de fiets van de imperial stuiterde! Gelukkig gebeurde het net bij het nemen van een verkeersdrempel zodat de schade zeer beperkt bleef. Wel even schrikken.
Aantal kilometers: 20,11
woensdag 6 september 2006
De Zuidhollandse eilanden

Aangezien er weer wat zomerse dagen werden voorspeld, had ik het plaln opgevat om een dag vrij te nemen om een lekker stuk te gaan fietsen. Zo gezegd, zo gedaan. Op internet gezocht naar een mooie route die met behulp van de GPS te fietsen was en ook een redelijke afstand vertegenwoordigde. Het 'record' met de ligfiets was bijna 50 kilometer, de afstand tussen Dordrecht en Waddinxveen (de eerste dag op de ligfiets van Maia naar huis). Ondanks het feit dat ik de afgelopen weken (voornamelijk vanwege het slechte weer) nauwelijks gefiets had, was ik toch op zoek naar een verdubbeling van het record. De route vanuit Rozenburg via Hellevoetsluis, Goedereede, Oude Tonge, Zuid- en Nieuw-Beijerland, Spijkenisse weer naar Rozenburg was bijna 100 kilometer.
Het weer was prachtig, weinig wind en veel zon. Tegen half negen uit Rozenburg vertrokken. Al vrij snel werd ik (weer) geconfronteerd met het verschil tussen een route en een track. Ik denk dat ik een lichte voorkeur voor de laatste heb. Geen hinderlijke waypoints in beeld...
Vier keer een heel klein beetje fout gereden, maar dat lag voornamelijk aan het feit dat ik de kaart had uitgezet en er bepaalde wegen dicht bij elkaar lagen.
Het eerste uur lag het gemiddelde rond de twintig en de eerste stop was al na een half uur. De telefoon ging, Bram aan de lijn. Of ik een geheugenkaartje wilde meenemen.
Na zo'n 35 kilometer de eerste serieuze stop voor wat broodjes en wat drinken, net buiten Dirksland op Goeree.
Na zo'n 50 kilometer werd het toch wel wat zwaar. Onvoldoende conditie maar vooral een te laag beentempo. Ik haal met moeite 70 terwijl ruim 90 toch beter schijnt te zijn. Gevolg: last van m'n knieën...
Na een stop bij Den Bommel (voor wederom wat broodjes en wat drinken) en een stop bij het Hellegatsplein (voor een echte lunch), weer op bekend fietsterrein. Het stuk vanaf de lunch was gelijk aan een deel van een zondgroute van een paar weken geleden, maar al vrij snel ging het linksaf richting Zuid-Beijerland. Net als vroeger, toen ik regelmatig fietste tussen Numansdorp en 's-Gravenzande. Nou ja vroeger, dat moet meer dan 20 jaar geleden zijn...
De route naar Nieuw-Beijerland was iets anders dan vroeger, omdat ik van de andere kant bij het pontje naar Hekelingen aankwam.
Spijkenisse viel wat tegen (veel stoplichten en veel schooljeugd) en daarna was het echt zwaar om de 100 kilometer vol te maken. Uiteindelijk wel gelukt maar het was niet erg eenvoudig.
Wel een heerlijke tocht, voor herhaling vatbaar!
Totaal 101 km
zondag 20 augustus 2006
Snelfietsroute

Vanochtend om 6 uur ging de wekker. Een heerlijk warm bed of een koude en natte fietstocht? Dilemma! Eerst de buienradar maar bekeken. Het leek me te vallen. Wellicht een paar buien, maar geen hevige. Voor het eerst de fiets op de fietsimperiaal, ging uitstekend, vooral omdat ik een dag eerder al had gemeten en aangepast.
Even na half zeven vertrokken naar Noord-Brabant, het eerste puntje dan. Willemstad om precies te zijn. Op internet een site ontdekt met snelfietsroutes, waar ook de route Haringvlietbrug – Heinenoordtunnel opstond. Was een track, softwarematig naar een route omgezet. Door de TOPO-kaart uit te zetten en voldoende in te zoomen was de route zeer duidelijk om het scherm te volgen.
De laatste kilometers met de auto begon het te regenen… Toch maar doorgezet en de gehele fietstocht droog overgekomen.
Doordat ik het grootste gedeelte van de rit wind mee had, bleef het gemiddelde flink boven de 27 km/u. Door gebrek aan voedsel verzuurde ik wat op de laatste kilometers maar het gemiddelde bleef een recordscore: 26,60 km/u. Ook de Heinenoordtunnel was anders dan anders: een lange roltrap naar beneden, een lange roltrap naar boven en tussen de roltrappen een mooi baantje. Goed voor nog een record: maximaal 53,9 km/u.
De omgeving was vertrouwd doordat ik vroeger elk weekend in Numansdorp zat (zeilen!), en ook Klaaswaal, Maasdam en Heinenoord waren bekend. Na de tunnel via de rondweg om Barendrecht heen en bij het Wapen van Rijsoord voor het eerst links naar de Geerlaan gegaan in plaats van rechts. Da’s duidelijk een verbetering.
Om even na half negen weer thuis, keurig op tijd voor het ontbijt…
Afstand: 34,34km
zondag 13 augustus 2006
Rondje Ridderkerk

De dames hadden zaterdagavond aangegeven dat ze, bij goed weer, wel een rondje Ridderkerk met me wilden fietsen. Daarom heb ik de wekelijkse zondagochtendroute laten vervallen en zijn we gedrieën Ridderkerk rondgefietst. Via Donkersloot, Slikkerveer en Bolnes zijn we bij de manege terechtgekomen waar Alooïse zichtbaar genoot. Vervolgens via Rijsoord en de kinderboerderij weer naar huis.
Totaal: 21,79 km
dinsdag 8 augustus 2006
Willemsbrug

Op mijn vaste dinsdagavondrondje deze keer richting Rotterdam. Het eerste stuk heb ik flink wind tegen maar kan tot aan de Van Brienenoordbrug het gemiddelde toch nog rond de 22 km/u houden. De beklimming van deze brug brengt het gemiddelde vrij snel onder de 21 (klimmen op een ligfiets is nog steeds niet mijn ding), maar de afdaling vergoedt veel. Een nieuw record kan worden bijgeschreven (49,5 km/u), als ik wat meer op de teller dan op de weg had gelet, dan had ik de vijftig wel gehaald, maar wellicht ook het ziekenhuis; het blijkt bij deze snelheid en deze wind een uitdaging om het rechte spoor te houden.
Na de Willemsbrug, waar de beklimming enorm meeviel, zowel wind mee als veel stoplichten tegen. Ook het feit dat de oefenwedstrijd Feyenoord-Chelsea (0-1) net was afgelopen, gaf veel extra verkeer en dus geen hoog gemiddelde. Het allerlaatste stuk in Ridderkerk ging wel weer als vanouds zodat het gemiddelde net boven de 23 uitkwam.
Totaal: 31,27 km
zondag 6 augustus 2006
Streefkerk en Groot-Ammers

Zondagochtend, volgens afspraak, in alle vroegte een rondje fietsen. Deze keer opnieuw de Alblasserwaard, nu iets verder dan waar ik vorige week het land indook. In Streefkerk de auto neergezet en oostwaarts richting Gelkenes. Had ik nog nooit van gehoord, maar dat bleek de overkant van het pontje van Schoonhoven te zijn. Ik ben daar in het verleden regelmatig op het pontje gereden, maar de naam heb ik dus niet onthouden.
In Gelkenes zuidwaarts en vrij snel weer terug, ik had per slot van rekening beloofd voor het ontbijt weer terug te zijn. Op dat moment zat het gemiddelde goed boven de 25 km/u, maar dat zakte allengs 24,47 vanwege de tegenvallende wind. Ik had van tevoren wel op de kaart gekeken maar geen tijd gehad om een GPS-route uit te zetten. Als gevolg hiervan kwam in Groot-Ammers weer op de route van de heenreis. Daar moeten we de volgende keer dus wat meer tijd voor inruimen.
Totaal 24,48 (in 23 seconden meer dan een uur)
zaterdag 5 augustus 2006
Rondje Heerjansdam

Vanmiddag met z'n drieën een achtje gefietst: een rondje Heerjansdam. Heerlijk weer, wel te veel wind waardoor de fietskar als een echte remparachute werkte. In Heerjansdam nog even kort bij een dressuurwedstrijd gekeken.
Door de wind was het gemiddelde weer laag, maar dat is geen verrassing.
Vandaag ook een nieuwe fietsbroek en nieuwe fietssokken uitgeprobeerd. Drie fietsbroeken bij Scapino gekocht voor een prijs waar je bij Daka zelfs geen enkele broek kan kopen. Ben benieuwd of de kwaliteit ook slechter is, we zullen zien. De fietssokken bij de Hema gehaald. Over beide producten vooralsnog tevreden. Wordt vervolgd.
Afstand: 22,51 km.
zondag 30 juli 2006
Kinderdijk
Voor de tweede keer een zondagmorgen, voor het eerst een GPS-route. In de buurt, eigenlijk om de hoek: Alblasserdam en Kinderdijk (gevolgd door Nieuw-Lekkerland). Twee keer fout gereden, of eigenlijk niet op tijd door gehad dat ik rechtsaf moet. Da´s dus gebrek aan ervaring. Wellicht dat het punt van afslaan iets eerder op de kaart moet worden gezet. Het kan ook zijn dat het aan m´n ogen (en dus leeftijd) ligt...
Afstand: 24,52 km
zaterdag 29 juli 2006
Waterbus

Inga is een groot fan van de waterbus. Als je haar voorstelt om te gaan fietsen, dan wordt direct enthousiast ook de boot genoemd. Om haar te plezieren (en vanwege de fysieke gesteldheid van Alooïse) zijn we bij ons bezoek aan Rotterdam zowel op de heen- als terugweg met de waterbus gegaan. Deze manier van openbaar vervoer is, als het niet te druk is, eentje om aan te raden. Weinig stops, veel snelheid (een maximum van 45 km/u; met dank aan de GPS) en lekker in de open lucht.
Het betekent wel dat er weinig gefietst wordt, maar da´s voor een keertje natuurlijk niet zo erg.
Afstand: 11,88 km
donderdag 27 juli 2006
Fietsen en GPS

Gisteren een GPSMAP 60Cx gekocht, een GPS. Geschikt voor vnl. wandelen en... fietsen!
Hoog gadget-gehalte maar ook praktisch. Er zijn zeer veel GPS-fietsroutes te vinden op internet. Vanavond voor het eerst uitgeprobeerd middels een fietstochtje naar Barendrecht. Het is even wennen maar toch wel erg leuk en praktisch. Binnenkort meer ervaringen...
dinsdag 25 juli 2006
Nieuw record
Het warme weer nodigt uit om ook ´s avonds te gaan fietsen. Een rondje Brienenoordbrug, westelijk vn A16 en door H.I. Ambacht naar huis leverde een nieuw record op: 24,72 km gemiddeld.
Abonneren op:
Posts (Atom)