zondag 29 maart 2009

Gadget-time


Onlangs zat ik wat te filosoferen over mijn hobbies. Zowel ligfietsen als fotograferen vallen daaronder. En ik heb diverse lenzen maar slechts één ligfiets. Een scheve verhouding dus. En daar heb ik maar 's iets aan gedaan. Een paar weken geleden heb ik mijn Canon EF 28-300mm verkocht om een ligfiets te financieren. Op http://www.ligfiets.net/ had ik een mooie ligfiets gezien, een zogenoemde lage racer van het merk Optima. Diverse afspraken gemaakt met de eigenaar en evenzo vele keren afgezegd vanwege de ziekenboeg thuis. Afgelopen zondag is het er dan toch van gekomen. Ondanks een zware tafeltenniswedstrijd op de zaterdagavond en het begin van de zomertijd (een uurtje minder slaap), zat ik vanmorgen om kwart voor acht (zomertijd!) in de auto om naar Neerkant af te reizen, een plaatjes achter Eindhoven waar ik om 9.00 uur aanbelde bij Chris, de eigenaar van een Optima Baron.
Ik heb jarenlang op onderstuur-fietsen gereden (een M5-ligtandem en m'n huidige Nazca Paseo) en had zin om ook 's een bovenstuur-type te proberen. Voordeel van bovenstuur is dat een dergelijke fiets, door minder frontaal oppervlak, sneller is dan een onderstuur-fiets. Daarnaast ziet de fiets er door de bijzondere wielen erg mooi uit. Na een korte proefrit bleek dat de fiets anders moest worden ingesteld: het stuur zat in de weg en ik moest met de knieën wijd fietsen. Dat is dus niet aangenaam. Nadat de trappers verder naar voren waren gezet en het stuur wat meer naar me toe was afgesteld, opnieuw een stukje fietsen. Een bijzondere ervaring. Ik leek direct harder te gaan met dezelfde inspanning in vergelijking met m'n Paseo. Dat was een gevoel maar niet direct meetbaar omdat de batterij van de aanwezige snelheidsmeter geen sjoege gaf. Logisch, want Chris had door fysieke beperkingen de laatste maanden geen meter gereden.
Direct bleek ook dat een belangrijk onderdeel miste: een achterspatbord. Aangezien het de hele nacht geregend had, was de weg hier en daar flink nat en werd m'n achterhoofd flink gesproeid. Ondanks deze beperking beviel de proefrit uitstekend en was de koop snel gesloten. Voor de zekerheid had ik een fietsimperiaal meegenomen maar al snel bleek het voordeel van de nieuwe Grandis: doordat er geen achterbank maar twee stoelen zijn geplaatst, kon de Baron zo de auto in. Ideaal!
Aan het einde van de middag de fiets thuis onder handen genomen: de neuspijp nog wat verder naar voren gezet maar bij het vastzetten van de twee boutjes's braken ze beide af! Geen proefrit dus maar eerst nieuwe boutjes kopen!