dinsdag 31 maart 2009

Sleutelen aan de Baron

De zondag gekochte Baron heb ik gisteren wat verder onder handen genomen. Allereerst heb ik de combi-pedalen van de Paseo overgezet. Vorig jaar heb ik een setje Speedplay Frog tweedehands op de kop kunnen tikken en de combipedalen op de Paseo vervangen door deze nieuwe pedalen. Grote voordeel van de Speedplay is dat de bewegingsvrijheid groter is en een eventuele aanslag op de knieƫn (een veelgehoorde klacht bij ligfietsen) niet aan de orde is. De combipedalen die op de Baron zaten waren minder mooi dan die ik nog had liggen en een en ander was in een mum van tijd overgezet.
Vervolgens een tweetal nieuwe boutjes gebruikt (M6 met inbus, 50mm lang) om de neuspijp vast te zetten en een nieuwe batterij in de snelheidsmeter geplaatst. De omtrek van het voorwiel(tje) bleek 1490mm te zijn. De snelheidsmeter is van een goed merk (Sigma), maar wel een goedkope uitvoering (BC-600). En, gadget-freak als ik ben, ga ik daar geen genoegen mee nemen. Trapfrequentie en gemiddelde snelheid vind ik redelijk essentieel dus daar moet wat anders voor komen. Ik twijfel nog tussen het gebruik van dezelfde snelheidsmeter van de Paseo (die twee fietsen aankan) of het overzetten van m'n Panoram, die nu op m'n bukker zit.
Het grote voordeel van de Panoram van Topeak is dat het een brede computer is waar veel informatie zichtbaar is zonder op knopjes te hoeven drukken. Nadeel is dat je hierop geen trapfrequentiemeter kan aansluiten en dat mijn huidige exemplaar niet meer in productie is. Voordeel van de Sigma van de Paseo is, behalve het feit dat hij op twee fietsen kan worden aangesloten, dat ik daarvoor nog een houder heb liggen en dat er een trapfrequentiemeter kan worden aangesloten. Dat wordt nog even goed nadenken. Ook overweeg ik om de Garmin GPS ook op de Baron te kunnen plaatsen.

Nadat ik voor het eten de neuspijp had vastgezet, heb ik na het eten de snelheidsmeter ingesteld en heb ik nog een klein stukje (anderhalve kilometer) gefietst om een en ander uit te proberen. De snelheid is inderdaad hoger dan bij de Paseo, zonder al te veel inspanning zat ik al direct op 25km/u.

Binnenkort nog even langs de plaatselijke fietsenmaker om te zien of er een kort (MTB?)-spatbordje te koop is en ga ik naar mijn ligfietsdealer in Dordrecht (www.maia.in) om te informeren naar een klapstuur. Het huidige stuur is een vast stuur en dat zal ongetwijfeld voordelen hebben ten opzichte van een klapstuur, maar ik vermoed dat het op- en afstappen met een klapstuur veel eleganter kan dan nu het geval is.

Geen opmerkingen: